Vaksinering mot smittsom hjernehinnebetennelse

Vaksine i Oslo kommune

Tidligere har vi gitt vaksinen til elever på vg3, men det er også anbefalt å gi vaksinen til elever på vg1 og vg2.

På Valle Hovin vgs gjennomføres vaksineringen av elevene på vg3 og vg2, fredag 29. september. Elevene på vg1 vil få tilbud om vaksinen i februar.

Skolehelsetjenesten organiserer vaksineringen for elevene, og det vil være mulig å melde seg på via utsendt informasjon på teams innen mandag 11. september.

Smittsom hjernehinnebetennelse

Ungdom i alderen 16-19 år har høyere forekomst av meningokokksykdom (smittsom hjernehinnebetennelse) enn andre aldersgrupper, og dette gjelder spesielt russ.

FHI anbefaler vaksinasjon i god tid før russefeiring eller annen tilsvarende aktivitet. Beskyttelsen varer i ca. 5-10 år, og vaksinasjon i begynnelsen av videregående skole vil gi beskyttelse også i russetiden.
Les mer om vaksine mot smittsom hjernehinnebetennelse på FHI sine sider.