Fotball og litteratur

Lagbilde forfatterlandslag

Elevene viste forfatterne ingen nåde på fotballbanen og gikk av med en overlegen hjemmeseier, 8-0. Stemningen var likevel god så vel på banen som på tribunen. Etter kampen var det duket for forfattersamtaler i skolebiblioteket. Først ut var Peder Samdal som har skrevet sakprosaboka Mario Balotelli forklarer Europa og Audun Mortensen som er aktuell med romanen Fire dager i Berlin, og som har gitt ut både lyrikk og romaner.

Neste gruppe fikk høre på Eirik Ingebrigtsen, som har skrevet flere romaner og en bok om fotball, Ørjans keeperskole og Nikolaj Frobenius som fortalte om forskjeller og likheter mellom å skrive skjønnlitteratur og filmmanus. De fire forfatterne presenterte sine tanker om fotball, lesing og egne forfatterskap. Samtalene var ledet av Ole Ivar Burås Storø i Foreningen !les. Alle elever og ansatte deltok på arrangementet, som vi håper kan gjentas neste år.

Bakrom: Etter kampen var det forfattersamtaler i skolebiblioteket. Her er Ole IB Storø (t.v.) fra Foreningen !les sammen med forfatterne Eirik Ingebrigtsen og Nikolaj Frobenius. Foto: Ingrid Svennevig Hagen.

Lenke til Foreningen!les’ artikkel om saken