Idrettsfag for elever på studiespesialisering

Løpetest

Toppidrett fotball:
Et svært godt alternativ for elever som ønsker fotballtrening på høyt nivå som en del av skolehverdagen. Tilbudet inngår ikke i samarbeidet med Vålerenga Fotball, men elever som velger toppidrett som programfag får trene i skoletiden, to ganger i uka, på Intility Arena og i skolens øvrige treningsarealer.

Toppidrett basketball:
Er du aktiv basketballspiller med tilknytning til en klubb, har du muligheten til å velge toppidrett basketball. Treningen foregår i skoletiden, to ganger i uka, i vår flotte baskethall og skolens øvrige treningsarealer.

Målet med undervisningen i toppidrett basketball er å utvikle individuelle ferdigheter. Vi begynner med å repetere grunnleggende ferdigheter slik at alle har disse på plass. Deretter bruker vi ferdighetene våre til å utvikle mer avanserte bevegelser.

Du lærer å vurdere dine egne prestasjoner og hvordan du ligger an i forhold til dine individuelle mål ved å føre og følge opp treningsdagbok. Dette forbereder deg på hvordan du kan anvende prinsippene i spillet ditt gjennom hele sesongen.

Eksempler på situasjoner hvor grunnleggende ferdigheter og taktikk blir utviklet: Alene, 1 mot 1, 2 mot 1, 2 mot 2, 3 mot 2, 3 mot 3.

En typisk økt:

• Skuddtrening
  • Utholdenhet
  • Dagens ferdighet
  • Skuddtrening
  • Nedtrapping
  • Tilbakemeldinger

Toppidrett andre idretter:
Elever som driver med andre idretter på høyt nivå, kan også velge toppidrett som programfag. Vi tar en samtale med alle elever som ønsker dette og vurderer på hvilken måte vi kan legge til rette for den enkeltes toppidrettssatsing.

Breddeidrett:
Breddeidrett er et fag for deg som liker å være i aktivitet. I faget får du oppleve bevegelsesglede gjennom flere ulike aktiviteter enn i kroppsøving, og vi har mer tid til å fordype oss i hver aktivitet og idrettsgren. Vi har som mål å la elevene prøve ut mange ulike idrettsgrener, både lagspill og individuelle grener og aktiviteter. Eksempler på dette er innebandy, volleyball, basketball, kin-ball, rumpeldunk, turn, kampsport, ultimate, frisbeegolf, badminton og speedminton.

Styrketrening

Trenere